Zholdak on
kiinnostava mies, ja myös hyvin pelätty.
Hän on hyvin arvostettu
maailmankuulu ukrainalainen teatteriohjaaja. Turussa hän on ohjannut kaksi merkittävää
suurproduktiota Turun Kaupunginteatterille: Tolstoin Anna Kareninan ja
Tsehovin Kirsikkapuiston.
Hänen metodinsa ovat rajut, ylitsevuotavat, vihaanostattavat - sanalla sanoen liikaa! Ja monelle ne ovat olleetkin liikaa. Turun Kaupunginteatterissa viime syksynä avannutta Tsehovin Kirsikkapuistoa piti tähdittää kaksi naisnäyttelijää, vaan varsinaiseen produktioon jäi vain Krista Kosonen. Oliko Zholdakin toimintatavat liikaa tässä tapauksessa jää auki, mutta kysymyksessä on joka tapauksessa raaka mies! Eräässä haastattelussa Kosonen kertoi Zholdakin huutaneen hänelle: "I need to fuck you! Not fuck, fuck! Brainfuck!" Zholdak haluaa (tulla) näyttelijän pään sisälle!
Kaikki eivät
kestä, useimmille Zholdak on liikaa!
Zholdak pistää
näyttelijät koville. Vaatimustaso on äärettömän korkea ja paskaa sataa niskaan
jatkuvasti. Zholdakin ohjaama teatteri on fyysisesti ja psyykkisesti todella
raskasta. Toistoja on harjoituksissa valtava määrä, näytelmää runnotaan hyvin fyysisesti näyttelijän kehoon. Useiden haastattelujen perusteella Zholdakin keskeisimpiä
luonteenpiirteitä ovat armottomuus tai aggressiivisuus. Näyttelijät joutuvat
uskomattoman koville hänen ohjaamissaan teoksissa.
Zholdakin
aggressiivisuudelle on kuitenkin selvä syy: hän vihaa tasapaksuutta!
Erään hyvin kiinnostavan haastattelun Zholdak aloitti sanomalla toimittajalle, ettei hän
halua puhua hänen kanssaan. Puhetta alkoi kuitenkin tulla ohjaajan suusta, kun
toimittaja sanalla sanoen ylitti itsensä ja teki perinietzscheläisen
kysymyksen: "Miksi rakkauden loppuminen on paha asia?" Rakkauden,
tunteen, ruumiillisuuden, elämänhalun, ilon katoaminen on ollut Zholdakille keskeinen
teema produktioissaan.
Haastattelu
jatkuu hetkisen koneen ja ihmisen välisen problematiikan parissa. Zholdakille
ihmiset koneistuvat, jos eivät kykene rakastamaan. Tai ehkä kysymys on
päinvastaisesta. Ihmisten koneistumista aiheuttaa monet asia: ihmiset sijoittavat
itsensä asioiden ulkopuolelle, tarkkailijan rooliin, kolmanteen perspektiiviin,
ulkopuolisiksi arvostelijoiksi, jotka mittaavat asioiden hyödyllisyyttä.
Tämähän on kuin suoraan Nietzscheä itseään! Utilitarismin kritiikkiä! Rakkaus
ei ole Zholdakille utiliteetti, vaan "rakkaus on kuin ilma. Se on joka
puolella, mutta emme näe sitä. Se tulee väkisin meihin, emmekä voi hallita
sitä. Rakkaus on jotain, mikä pettää kykymme kontrolloida. Ja se tekee siitä
niin pelottavaa."
Tasapaksu kone ja reterritorialisaatio
Zholdak kirjoitti avoimen kirjeen Kirsikkapuiston näyttelijöille, jossa hän kuvaa erinomaisesti
koneistumista tai kuten Nietzsche sanoisi, reaktiivista tyyppiä, tai kuten
Deleuze ja Guattari sanoisivat, reterritorialisoituvaa tyyppiä. Zholdakin
lähtökohta tuntuu olevan todella lähellä Deleuzen esittämää dogmaattista
ajattelunkuvaa:
"Teidän
kätenne ovat jäykistyneet, te olette täysin kovia, te olette kuin
koneita."
"Te olette
täysin umpinaisia. Silmiä ei näy, sydäntä ei tunnu, huulet ovat kuivat."
Mikä on keskeisin
syy reterritorialisaatioon tai reaktiivisen tyypin syntymiseen? Nihilismi!
Dogmatismi! Despotismi! Se, että on yksi totuus, että seurataan yhtä ohjetta,
että jämähdetään, lukkiudutaan, toistetaan samaa loputtomiin: noidankehä!
"Te yritätte
täyttää ohjaajan toiveet, te haluatte toimia käskyjen mukaan. Teissä ei ole
iloa, ei hämmästystä. Siitä tässä on taas kerran kyse. Te kontrolloitte
itseänne koko ajan, teidän looginen järkenne kontrolloi kaikkea, halvaannuttaa
kaiken. Kaikkein ensimmäiseksi se halvaannuttaa teidät itsenne."
Zholdakin teksti
on kuin suoraan Nietzschen suusta! Dogmatismien virta vain kiihtyy:
"Kun te
olette lavalla, teistä katoaa yhteys elämään. Teistä katoaa arvaamattomuus, te
ette kykene vaihtamaan rytmiä tai tunnelmaa. Teissä ei ole yllättävyyttä,
teistä tulee loogisia ja johdonmukaisia. "
"kaikki on
teille rutiinia"
"Teillä ei
ole mitään käsitystä siitä, miten ohjaajan kanssa kuuluu työskennellä tai mitä
tarkoittaa vuorovaikutus."
"Te olette
jähmeitä ja passiivisia. Te odotatte käskyjä ja alitajuisesti toivotte, että
teille kerrottaisiin, miten olla, mitä tehdä."
"Teitä on
mahdotonta saada kiihtymään tai edes kiihottumaan. Te olette tukahduttaneet
ihmeelliset petoeläimenvaistonne. Te olette kylläisiä, te elätte tasapainoista
ja mukavaa elämää. Te olette pelkurimaisesti takertuneet tasapainoonne ja
mukavuuksiinne. Mikään ei erota teitä tavallisista ihmisistä, kuluttajista,
poroporvareista."
Zholdakin ratkaisu koneistumiselle - ruumiin deterritorialisaatio
”We need cry, we need love. Theatre can bring out very
simple human emotions” (linkki)
Zholdakille
teatteri on yksi tavoista saada ihmisiä tuntemaan, saada heitä elämään, sanalla
sanoen, saada heidät löytämään elämän tarkoitus. Mutta kuten edellä huomasimme
myös näyttelijät kärsivät jähmeydestä ja heidät on vapautettava ensimmäisenä.
Heidän roolinsa näyttelijöinä tuntuu jokseenkin edellyttävän tätä elämistä.
Näyttelijöiden passiivisuus, kuten Zholdak sen itse sanoo, "johtuu siitä,
että [he ovat] täysin välinpitämättömiä teatterin perimmäisen tehtävän
suhteen." Teatterin perimmäinen tehtävä on elävöittää yleisö ja tämä on
mahdollista vain, jos näyttelijät elävät!
Ohjaajan tehtävä
on pakottaa näyttelijät elämään!
"Teidän
suonissanne virtaa kylmä veri, jääkylmä. Ja minun täytyy jokaisissa
harjoituksissa lyödä teitä käsille, hakata noita suonia, että saisin verenne
virtaamaan ja lämpiämään. Minun on pakko viillellä käsiänne ja suonianne, että
te pelästyisitte ja säpsähtäisitte ja tuntisitte, miten kuumaa on se veri, joka
teidän viillellyistä suonistanne virtaa."
"Minun on
harjoiteltava teidän kanssanne joka päivä kuin se olisi elämäni viimeinen
päivä. Minun on juostava teitä kiinni, hypittävä ja lyötävä päätäni seinään.
Teidän jähmeytenne muuriin. Todistaakseni ja näyttääkseni teille, että me
voimme irtautua maan pinnalta, että me olemme lentomuurahaisia ja lintuja.
Vanhojen kirjojen mukaan te olette puolijumalia."
Ohjaajan
tehtävänä on saada aikaa deterritorialisaatio. Näyttelijällä on territorio,
turvallinen alue, reviiri, jossa hän vanhaan tapaansa käyskentelee. Toimii
harjoituksissa samaan malliin, toistaa ohjaajan toiveet rutiininomaisella
tavalla. Territorio on helppoutta, laiskuutta, tavanmukaisuutta, josta ohjaajan
on pakotettava näyttelijä ulos! Ohjaajan tehtävänä on saada aikaan deterritorialisaatio!
"Näyttelijä saapuu
harjoituksiin ja tulee hetki, kun hänen täytyy riisua puku yltään, riisua
todellisen elämän puku yltään."
Näyttelijän on
riisuttava normaalius päältää eli on poistuttava mukavuusalueeltaan,
territoriostaan. Näyttelijän on deterritorialisoiduttava!
"Hänen
täytyy riisua tai yrittää riisua yltään tuo psyykkinen, psykologinen puku. Hän
riisuu tuon puvun, tulee ulos siitä puvusta, hän tulee ulos itsestään, hänen on
jätettävä itsensä taakse."
Deterritorialisaatio
ei ole mikään yksi tila, johon näyttelijän olisi aina samalla tavalla
pyrittävä. Deterritorialisaatio on kaoottinen muuttuja, joka saa nykyhetken
elämään, tekee nykyhetkestä uuden. Deterritorialisaatio
on välttämättä aktiivista tekemistä, se on jotain liikaa. Liikaa territoriossa,
tai territoriolle. Liika aiheuttaa muutosta! Näyttelijöiden elämisen kannalta on elintärkeää, että Zholdak kykenee olemaan liikaa.
Deterritorialisoitunutta näyttelijää ei dogmatismit pidättele:
"Toisen Näyttelijän
on astuttava esiin. Hän on peloton N. Päällekarkaaja-N. Terroristi-N,
rikollinen N. N, joka on kaikkien sopivaisuuden ja moraalin sääntöjen
ulkopuolella, jolle etiikka ja estetiikka ei merkitse mitään, N, joka elää
täysillä, jota ei kahlitse sivistys, perhe tai se yhteiskunta, jonka jäsen hän
vielä hetki sitten oli. Jonka jäsenenä hän nukkui ja heräsi ja eli
jokapäiväistä elämäänsä."
"Hän näkee
ihmisessä kaiken hyvän mutta myös kaiken pahan ja kelvottoman, mitättömän,
ankean ja alhaisen. Hän ei ole tuomari. Mutta hän ei ole myöskään puolustaja.
Hänellä on uusi nahka, joka hänen täytyy aivan fyysisesti pukea päälleen. Se on
tutkijan talja."
Deleuze puhuu
juuri tutkimisesta, eksperimentoinnista: on asetettava päälleen tutkijan talja!
On koettava, asetuttava asioiden keskelle, keskipisteeseen, ei ulkopuoliseksi
tuomariksi, joka jää kylmäksi tarkkailijaksi kaikelle tapahtuvalle, eikä
puolustajaksi, joka jähmettyy kantaansa ja kuolonkankeaan menneisyyteen. Asioiden
keskipisteessä on asioista kiinnostunut tutkija, joka haluaa kokea ja
vaikuttua, joka haluaa elää asioiden parissa ja toimia!
"Lait ja
säännöt eivät koske häntä. Vaikka hän näytteleekin toisten mukana, hänen oma
näyttelemisensä on kaikkien muiden näyttelemisen yläpuolella. Hän on
salaisuuden haltija, hänelle on annettu erikoisia tehtäviä. Hän ei ole mies
eikä nainen, ei suomalainen eikä ruotsalainen. Hän ei ole nuori eikä
vanha. Hän on Kaikki."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti